Private Banking med nye perspektiver - Unique Living

VILLAER I SÆRKLASSE

Private Banking med nye perspektiver
27. oktober 2014

Han oversætter økonomien

Skærmbillede 2014-11-08 kl. 03.30.10

Henrik Drusebjerg, ny chefstrateg i Carnegie Private Banking, gør komplekse økonomiske problemstillinger forståelige

Når Henrik Drusebjerg toner frem på skærmen og beretter om komplekse forhold på de finansielle markeder, så lytter vi. Og når han forklarer, hvad verdens brændpunkter og politiske beslutninger betyder for vores økonomi, så forstår vi.

Hans helt særlig evne til at formidle har gjort ham til en kendt kommunikator af finansielle analyser, og han har gennem mange år været en af de mest citerede strateger i medierne og en meget brugt oplægs- og foredragsholder.

Gennem 19 år var Henrik Drusebjerg ansat i Nordea, de sidste 10 år som seniorstrateg, hvor han understøttede bankens profil og hvor han oparbejde en helt særlig og unik position i det danske medieunivers.

Den højt profilerede strateg skiftede den 1. oktober 2014 til Carnegie Private Banking, hvor han i dag er ansat som chefstrateg.

Jeg forsøger at skabe billeder og sammenhænge, så man kan oversætte og relatere budskabet til ens egen hverdag. Jeg prøver at oversætte det til helt almindelige ting i hverdagen. Men altid med seriøsiteten og det faglige i fokus og aldrig poppet.

– For mange lyder det måske som noget meget fjernt, når den amerikanske centralbank skifter kurs. Det kan være svært at forholde sig til. Men det betyder noget for os alle sammen.

– Min mor skal kunne forstå det, ellers virker det ikke. Der er folk inden for denne verden, der primært taler til deres kolleger i stedet for at tale til almindelige mennesker.

– Der er forskel på, om du er på i 22-nyhederne, et finans-program eller Go’aften Danmark. Jeg er altid meget opmærksom på målgruppen og mediet, det overvejer jeg nøje, inden jeg går på.

Skal være entreprenant

Henrik Drusebjerg fortæller, at han skal arbejde med analyse, strategi og udvikling i Carnegie Private Banking.

– Mit område bliver de private kunder, og jeg ser sindssygt meget frem til opgaven og glæder mig til at blive en del af Carnegie, som er et fantastisk spændende sted.

– Carnegie er en foretrukken rådgiver, når det handler om corporate finance samt aktiehandel- og analyse, og det samme skal vi være inden for private banking. Det er lidt overvældende at komme til et hus, hvor man er nummer et på to ud af tre forretningsområder.

Skærmbillede 2014-12-08 kl. 19.16.10 2

– Jeg var meget glad for at være i Nordea, ellers var det nok heller ikke blevet til 19 år her. Men på et tidspunkt spurgte jeg mig selv, om jeg skulle bæres derfra eller om verden indeholder noget andet spændende. Efter et møde med administrerende direktør Claus Gregersen, Carnegie Investment Bank, var jeg ikke i tvivl.

– Han tilbød mig et spændende job, og fortalte om, hvordan Carnegie var i gang med en plan for at udvikle deres formuerådgivning. Jeg fik mulighed for at være en del af dette udviklingsarbejde, og det fandt jeg meget spændende. Derfor sagde jeg ja tak.

– Det har givet mig mulighed for at blive entreprenant igen, jeg har jo tidligere været med til at bygge hele rådgivningsmaskinen og investeringsstrategien i Nordea op.

– Skiftet var et aktivt tilvalg til en ny udfordrende opgave, siger Henrik Drusebjerg, der i sit nye job også kommer til at arbejde meget med analyse- og formidlingsdelen, og dermed stadig vil være ”mediemanden”.

Det formuende segment

Carnegie Private Banking er banken, der er for det formuende segment. Der ydes formuerådgivning og forskellige finansielle services inden for alle områder, f.eks. bolig, investering, pension og lån samt finansiel planlægning.

Bankerne har lidt et tillidsknæk af de større efter krisen, og vi skal være seriøse for at skabe tillid. De private kunder er blevet langt mere professionelle.

– Vi har kunder i hele landet, og vi skal ikke forskanse os i et kontor. Vi skal ud og møde kunderne og fortælle dem, at vi er i stand til at yde dem fuld service på formuerådgivning.

Vi kan hjælpe med at styre risikoen og rådgive om, hvordan man bruger risikoen aktivt som en del af strategien. For os gælder det om løbende at have et produktudbud, der er i tråd med den virkelighed, vi befinder os i, lyder det.

At forstå verden

Både i forhold til det strategiske, analytiske og formidlende arbejde skal Henrik Drusebjerg være i stand til at ”forstå verden, som den drejer” – som han udtrykker det.

De store globale udfordringer, udviklingen i Mellemøsten, situationen i Ukraine, græsk indenrigspolitik og franskmændene, der ikke vil lave reformer. Det hele spiller ind på økonomien, og alt spiller sammen på kryds og tværs.

– Jeg bruger tid på at læse nyheder, analyser og i det hele taget følge med i verdens gang og vurdere, hvad den potentielle påvirkning på økonomien er. Men du kan ikke være ekspert i det hele og det er umuligt at følge med i alt. Derfor er det afgørende at være en del af et team, ellers går det ikke.

– Men det er vigtigt at have en fornemmelse for, hvad der sker og følge med i, hvad der rører sig på de overordnede linjer. Det er en del af mit arbejde at være godt orienteret og at være rimelig hurtig til at vurdere konsekvenser af de begivenheder, der sker rundt i verden.

Skærmbillede 2014-11-08 kl. 03.28.43

Midt i orkanens øje

Umiddelbart efter at Henrik Drusebjerg var blevet Nordeas medieprofil tilbage i 2008, bragede finanskrisen igennem, og han befandt sig lige midt i orkanens øje.

– Det var det vildeste, jeg nogensinde har oplevet i mit arbejdsliv, en afsindig periode. Det var tre måneder med fuld skrue på, hvor jeg nærmest sov med skoene på. Jeg var eksperten og jeg var på i medierne stort set hver eneste dag, typisk fra tidlig morgen til sen aften. Jeg var oppe på omkring 30 tv-interviews om ugen, det var learning by doing.

– Himmel og hav stod i ét, tingene gik voldsomt stærkt og udviklede sig nogle gange, mens vi var i studiet. ”Hvad sker der”, lød spørgsmålet, og jeg måtte nogle gange svare: ”Jeg aner det ikke”. Og det fik jeg faktisk positive reaktioner på.

– Det er vigtigt at være ærlig. Når man arbejder langsigtet med kommunikation er det troværdigt at erkende, at man ikke altid har ret eller ikke har svaret på det stillede spørgsmål.

– Jeg lærte meget i de hektiske måneder. Og jeg fandt samtidig ud af, at jeg formåede at komme ud over kanten med budskaberne om de finansielle begreber og sammenhænge, fortæller Henrik Drusebjerg, der siden er blevet kendt for sine klare og skarpe kommunikationsevner.