Porsche 911 Targa anno 2014 - Unique Living

VILLAER I SÆRKLASSE

Porsche 911 Targa anno 2014
20. oktober 2014

Porsche 911 Targa anno 2014

Den nye Targa-model bliver introduceret med en direkte reference til den oprindelige model fra 1965. Den karakteristiske Targa-bøjle som prydede originalen, men ellers har været ude af sortimentet, er nu tilbage – og hvilken genfødsel! 

Porsche kørte sommeren 2014 i møde med deres nye 911 Targa (991 modelkode). Targa har siden midten af 60’erne været en fast del af modelrækken. Den nye 911 Targa er med sit nye outfit mere sexet og rå end nogensinde før. De seneste 911 Targa-modeller (997 og 996) har været lukkede sportsvogne, hvor man har haft udsyn til himlen igennem et stort glastag, som kunne skydes bagud. Det er man nu gået væk fra og er tilbage, hvor det hele begyndte. Den klassiske styrtbøjle som i dag også betyder, at denne Porsche er én af de sikreste åbne/semiåbne biler overhovedet takket være konstruktionen.

Porsche 911 Targa

Det var faktisk også et spørgsmål om sikkerhed, der startede det hele. I 1960’erne rasede debatten om åbne biler i USA. Man mente, at sikkerheden var for dårlig og de udgjorde en stor fare for bilisterne. Igennem mange år har USA været Porsches vigtigste marked, og derfor var man nødt til at gøre noget, for at kunne omgå et eventuelt forbud mod åbne biler.

Porsches modsvar til cabriolet-debatten blev Targa-modellen, som første gang blev vist på Frankfurt Motorshow i 1963, og to år senere stod som færdig produceret bil klar til verden. 911 Targa blev en stor succes, fordi den forenede cabrioletens fornøjeligheder med coupeens sikkerhed og støjsvaghed. I 1970’erne stod modellen faktisk for 40 procent af det samlede salg af 911. Siden dengang har der været forskellige udgaver af Targa, og ikke alle har fået lige meget opmærksomhed. Dog har modellen alligevel stået for ca. 13 procent af de 853.000 911’ere, der er produceret siden 1963.

Porsche 911 Targa originalen 1965

Nu er Targa tilbage, og den står stærkere end nogensinde. Targa forener flere af de bedste 911 detaljer fra den nye 911 serie. Her kan blandt andet nævnes medtænkende firehjulstræk og en bred vifte af traktion-forbedrende systemer, der gør det næsten umuligt at komme i vanskeligheder uanset underlaget. En anden fordel ved Targa’ens firehjulstræk er af visuel karakter. Det medfører nemlig det brede bagparti, som giver øget sporvidde – en fryd for øjet.

I forlængelse af snakken om bilens smukke bagparti må man også komplementere Porsche for bilens resterende eksteriør. Når man nærmer sig Porschen, bemærker man det yderst vellykkede design. ”Retro” styrtbøjlen – i samspil med bilens muskuløse former – giver et potent udtryk, som er meget involverende. Ens blik er fanget og man er tvunget til at tage stilling. Dette er ikke blot en smuk sportsvogn, nej det er et kunstværk, som diskret råber til verden, at den har noget særligt at byde på. Ingen tvivl om at Targa’en er noget særligt. Targaens  platform er baseret på cabriolet-versionen, og vejer 40 kg mere. Konstruktionen betyder dog, at Targaen er 10 procent mere vridningsstabil i forhold til Cabrioleten. Karossen føles stiv og sat op til fart.

Det kan godt være at styrbøjlen trækker spor tilbage til originalen og man snakker om retro-look, men det er vigtigt at holde for øje, at denne bil ikke blot er sat i verden for at være retro. Nej, denne bil skal være med til at skabe nye standarder i klassen for åbne/semiåbne biler.

Porsche 911 Targa 2014

Man mærker straks bilens kvaliteter, når man sætter sig til rette i de lækre sportssæder. Nøglen er, som altid, placeret til venstre og motoren sætter i gang med et arrigt vræl. Uanset om man kører med eller uden tag, så lader musikken fra den fabelagtige motor sig ikke undertrykke uanset om modellen har 350 eller 400 hk. Lyden er på samme tid lækker og brutal.

Kabinen har samme opbygning som det resterende 911 program, hvilket betyder fantastisk samlekvalitet, lækre materialer og brugbar kabineopbygning. Man sidder dybt med fantastisk støtte i de lækre stole, og den karakteristiske omdrejningstæller pryder instrumentbordet. Der bliver lagt op til fart, og man er ikke tvivl om, at man befinder sig i en sportsvogn. Med taget på er kabinen intim, præcis som man forventer det i en Porsche. De nye Porsche modeller formår at skabe et helt særligt kabineunivers. Følelsen er sporty- ekstravagance – en umiskendelig Porsche-fornemmelse. Taget er stofbeklædt magnesium.  Det yder ekstremt god beskyttelse mod vindstøj, og er i øvrigt også meget sikkert, hvis bilen skulle rulle rundt. Ydermere gør spændebuerne af magnesium, at stoffet er strukket helt ud for at eliminere blafrende støjscener.

Targa er et registreret varemærke, som tilhører Porsche. Navnet stammer fra Targa Florio racerløbet, som indtil 1977 blev afholdt på Sicilien.

Med et tryk på knappen der er placeret mellem forsæderne går bilen fra lukket til åben. Transformationen tager 19 sekunder, og får tilskuere til at gøre store øjne, idet hele den øverste del af bagpartiet inklusiv bagruden løfter sig bagud, mens taget løsnes – to flaps åbnes i hver side af styrtbøjlen – og taget bliver i en glidende bevægelse lagt ned under den store glasrude. Efter de 19 sekunder er der frit udsyn til himlen, og man glemmer hurtigt, at man ikke sidder i en helt åben bil. Targaen er perfekt til frisk landevejskørsel med vind i håret og sol i panden. Livet nydes med den intense boxermoter i ryggen og lyden rammer dine ører uden filter. For at reducere turbulens i kabinen ved høje hastigheder har Porsche monteret Targa med en lille vindafviser over forruden, som kan justeres op og ned manuelt.

Porsche 911 Targa interiør

Kan man ikke undvære sin Porsche i ferien, så er der intet til hinder for, at man tager sportsvognen med til rivieraen. Med taget oppe fungerer bilen som fantastisk kontinentkrydser, oven i købet med god bagageplads. Targa har nemlig også en praktisk sidegevinst, hvilket omfatter 160 liter bagage med taget oppe. Når man så er nede i varmen og taskerne pakket ud – så er det blot at lægge taget ned og nyde livet ved kysten på de små bjergveje ved middelhavet.

 

Motorer og udgaver

Porsche 911 Targa leveres i to udgaver.

Targa 4: 3,4 liters motor med 350 hk.

Targa 4S: 3,8 liters motor med  400 hk.

Priserne for de to udgaver starter ved henholdsvis 2.329.782 kr. og 2.655.782 kr.

Targa-modellen fås kun med firehjulstræk og det brede karrosseri. Man kan vælge mellem manuel gear og automatgear (PDK-Gearkassen)